Menu
Discover books drenched in Greek sunshine1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ ΕΥΚΛΕΙΔΕΙΟ9ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ5ο Δημοτικό Σχολείο Μεγάρων6ο  ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ  ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ - ΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ2ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων2ο Γυμνάσιο Μεγάρων4ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝΠολιτιστικός Σύλλογος Νέου Μελιού ''Αγία Τριάδα''3ο Δημοτικό Σχολείο Μεγάρων.ΜΠΛΟΚ ΒΟΥΡΚΑΡΙ ΜΕΓΑΡΩΝΚέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π)ΧΑΡΤΗΣ ΜΕΓΑΡΩΝWEB-TVΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2015-2019ΤΜΗΜΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ & ΕΥΡΕΣΕΩΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣΣΧΕΔΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ΗΡΟΔΙΚΟΣ : ΕΝΑΣ ΑΡΧΑΙΟΣ ΙΑΤΡΟΣ ΜΕ ΜΕΓΑΡΙΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ

Ανάμεσα στις διακεκριμένες προσωπικότητες που έχει να επιδείξει η πόλη των Μεγάρων, ιδιαίτερη θέση κατέχει ο Ηρόδικος , ο αθλητής , παιδοτρίβης , διατροφολόγος , φιλόσοφος και ιατρός του 5ου αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τον Στράβωνα, ( 7 , 313 ) ο Ηρόδικος καταγόταν από τη Σηλυμβρία της Θράκης , η οποία ήταν Μεγαρική αποικία. Εκεί έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του και αργότερα με την ιδιότητα του ιατρού άρχισε να ταξιδεύει. Άσκησε την ιατρική τέχνη πρώτα στη Σηλυμβρία και έπειτα στα Μέγαρα και στην Αθήνα και θεωρείται ένας από τους πρωτεργάτες της ανατομίας , της παθολογίας και της χειρουργικής.

 

Ο Ηρόδικος ανήκει στους γνωστούς ως προϊπποκρατικούς ιατρούς και μάλιστα στην ειδική κατηγορία των γυμναστών - ιατρών . Κατά την νεανική του ηλικία ,ο Ηρόδικος υπήρξε αθλητής και η αγάπη του για τις δυνάμεις και τις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος τον οδήγησαν στην μελέτη της ανατομίας και στην άσκηση της ιατρικής .Ως γυμναστής - ιατρός ασχολείτο με την διατήρηση της καλής κατάστασης αλλά και τη θεραπεία των αθλητών. Ειδικότερα , θεράπευε εξαρθρήματα, κατάγματα, ενώ συγχρόνως ασκούσε και την μικρή ιατρική, την οδοντιατρική και την στοματολογία για την αντιμετώπιση των τραυματισμών των αθλητών.

Ως ιατρός υποστήριζε ότι η υγεία του σώματος μας εξασφαλίζεται μόνο αν τηρούμε την ισορροπία ανάμεσα στη σωστή διατροφή και την εργασία. Αν οι άνθρωποι εργάζονται σκληρά χωρίς να διατρέφονται σωστά ή πάλι, αν ασχολούνται μόνο με την τρυφή και την καλοπέραση και παραμελούν την εργασία ,τότε θέτουν την υγεία τους σε έσχατο κίνδυνο. Οι περισσότερες ασθένειες, υποστήριζε, οφείλονται στον λανθασμένο τρόπο ζωής . Αυτά τα διδάγματα του Μεγαρέα ιατρού είναι διαχρονικά και επίκαιρα, καθώς στις μέρες μας οι κακές διατροφικές συνήθειες , ο φόρτος εργασίας , το άγχος και η παχυσαρκία απειλούν καθημερινά την υγεία μας. Ο Ηρόδικος ως γνήσιος διανοητής του κλασικού πολιτισμού υιοθετεί την αρχή του μέτρου και την εφαρμόζει στην ιατρική επιστήμη.


Το θεραπευτικό σύστημα που εφάρμοζε ο Ηρόδικος ήταν πρωτότυπο και ιδιαίτερο, βασισμένο σε προσωπικές του θεωρίες, απόψεις και πορίσματα . Το σύστημα αυτό επικρίθηκε από την σημερινή ιατρική αλλά και από τους συγχρόνους του. Στη βάση του θεραπευτικού του συστήματος βρίσκονταν τα θερμά λουτρά, οι μακρινοί περίπατοι, η κατάλληλη δίαιτα, οι εντριβές, τα επιθέματα και οι επίπονες γυμναστικές ασκήσεις . Τις θεραπευτικές του αγωγές , ο Ηρόδικος τις εφάρμοζε πρώτα στον εαυτό του, καθώς έπασχε από χρόνια φυματίωση και κατάφερνε να καταπραΰνει τα συμπτώματα της ασθένειας του σε ικανοποιητικό βαθμό. Έτσι, με τα εντατικά θερμά λουτρά ,που πρότεινε στους πάσχοντες από φυματίωση ασθενείς του σε συνδυασμό με ειδικές εντριβές κατάφερνε να τους ανακουφίζει. Επίσης, για τη θεραπεία άλλων επίπονων νοσημάτων συνιστούσε εντριβές με αγνό ελαιόλαδο και θερμά επιθέματα από νερό, πίτυρα, κριθάρι ή κεχρί.. Άλλα φάρμακα της εποχής του Ηρόδικου ήταν το υδρόμελι (τονωτικό από κρασί και μέλι ), τα βότανα ελλέβορος για τον πόνο και μανδραγόρας και μήκων (παπαρούνα) ως αναισθητικά, γάλα όνου,σκόνες και αλοιφές από μεταλλικές και φυτικές ουσίες. Ο Πλούταρχος αναφέρει για τον Ηρόδικο : " εκ φθίσιν ανήκεστον πάθος εμπεσόντα και μείξαντα πρώτον ανθρώπων γυμναστικήν ιατρική, μακρόν ποιήσαι τον θάνατον αυτώ και τοις ομοίοις νοσούσι ."

Την αποδοκιμασία για τις μεθόδους του γνώρισε ο Ηρόδικος όσον αφορά την αντιμετώπιση των εμπύρετων καταστάσεων. Ειδικότερα, σύστηνε σε όσους ασθενείς του είχαν πυρετό να κάνουν δρόμους , θερμά λουτρά και απαιτητικές ασκήσεις γυμναστικής , που συχνά εξαντλούσαν τους ασθενείς και επέφεραν τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Έτσι οι σύγχρονοι του ιατροί τον κατηγορούσαν για απερισκεψία και έκθεση ασθενών σε κίνδυνο. Ο Πλάτωνας στον Φαίδρο επικρίνει τις θεραπευτικές πρακτικές του Ηρόδικου (Φαίδρος 2275 ) ενώ ο Ιπποκράτης απροκάλυπτα αναφέρει ότι " έκτεινε τους πυρεταίνοντας δρόμοισι, πάλησι, πυρίοισι." Μια θεωρία αναφέρει ότι ο Ηρόδικος υπήρξε δάσκαλος του Ιπποκράτη .Αν και υπάρχει σε κάποια σημεία ταύτιση απόψεων μεταξύ των δύο ιατρών , στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων ,όπως είδαμε οι θεωρίες τους συγκρούονται . Οι απόψεις του Ηρόδικου έρχονται σε αντίθεση και με τη φιλοσοφία του Ασκληπιού.

 

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ακόλουθο: Ο Ασκληπιός απέφευγε να θεραπεύει πολύχρονα εσωτερικά νοσήματα, πιστεύοντας ότι σε τέτοιες περιπτώσεις η παράταση της ζωής και η διαιώνιση της νόσου δεν ωφελούν και ότι ο ασθενής δεν χρειάζεται τέτοια ζωή. Αντίθετα , ο Ηρόδικος επέμενε ότι έπρεπε να παρέχεται κάθε δυνατή περίθαλψη σε όλους τους ασθενείς ανεξάρτητα από το αν η πάθηση τους επιδεχόταν θεραπεία ή ήταν ανίατη. Η άποψη αυτή του Ηρόδικου είναι γνωστή ως 'Νοσοτροφία' και αποδοκιμάστηκε από τους συγχρόνους του ιατρούς.


Αξίζει να αναφερθεί ότι τον 5ο αιώνα π.Χ., που έζησε και έδρασε ο Ηρόδικος , οι επιστήμες και συγκεκριμένα η ιατρική πραγματοποιούσαν σημαντικά βήματα με ελάχιστα μέσα. Προσπαθούσαν να ανακαλύψουν τον κόσμο και τον άνθρωπο μέσα από τα μονοπάτια της αλήθειας απαλλαγμένοι στο βαθμό που τους επέτρεπε η εποχή τους από δεισιδαιμονίες και θρησκευτικές προλήψεις . Από την άλλη πλευρά, οι ανάγκες των ανθρώπων κατά την αρχαιότητα ήταν πολλές , καμία όμως ανάγκη δεν ήταν τόσο σημαντική όσο η ιατρική φροντίδα και κανένα αγαθό δεν ήταν τόσο πολύτιμο όσο η θεραπεία . Στις περισσότερες περιπτώσεις οι ιατροί κατάφερναν να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα και να προσφέρουν στιγμές πολυπόθητης ανακούφισης στον ασθενή, ενώ δύσκολα διέκριναν και σπάνια κατανικούσαν την πηγή του κακού. Οι αρχαίοι έλληνες γιατροί ανήκουν στη χορεία των επιστημόνων εκείνων που πρώτοι αισθάνθηκαν την ανάγκη να ανακαλύψουν τις αλήθειες και τα μυστικά του μικρόκοσμου που αποκαλείται ' Άνθρωπος' .Οι αναζητήσεις τους και οι μέθοδοι τους , τα πειράματα και τα πορίσματα τους αποτέλεσαν το θεμέλιο για τις σύγχρονες ανθρωπιστικές επιστήμες . Ο Μεγαρεύς Ηρόδικος κατέχει επάξια μια θέση ανάμεσα τους.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΣΑΜΟΥΡΗ-ΒΟΡΔΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ

ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

 

 

ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΜΕΓΑΡΕΩΝ.

Ο Δήμος μας, προσανατολισμένος στην κυκλική οικονομία και στην βιώσιμη ανάπτυξη, σε συνεργασία με το Εθνικό Συλλογικό Σύστημα Ανταποδοτικής Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» εφαρμόζει Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης, στο οποίο όλοι οι δημότες μπορείτε να ανακυκλώνετε άδειες συσκευασίες , συμβάλλοντας ενεργά στην προστασία του περιβάλλοντος και επιτυγχάνοντας εξαιρετικά αποτελέσματα για την περιοχή μας.

Το Ολοκληρωμένο Κέντρο Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης («Σπιτάκι» Ανακύκλωσης) του Δήμου μας είναι τοποθετημένο στο εξής σημείο:

ü  Πλατεία Ολυμπιονικών (περιοχή πρώην εργοστασίου Ερκίς)

 

Στο σημείο αυτό μπορείτε να επιστρέφετε για ανακύκλωση πλαστικές, μεταλλικές και γυάλινες συσκευασίες με ανταποδοτικό κίνητρο. Για κάθε 33 συσκευασίες που ανακυκλώνετε, σας επιστρέφεται 1€, το οποίο μπορείτε είτε να το εξαργυρώσετε στα συνεργαζόμενα supermarketγια δωρεάν αγορές, είτε να το δωρίσετε υπέρ του κοινωνικού έργου της «Αποστολής» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών που ενισχύει τις λιγότερο ευνοημένες ομάδες και τις συνθήκες διαβίωσής τους με τα «Γεύματα Αγάπης».

Σας περιμένουμε όλους στο Ολοκληρωμένο Κέντρο Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης του Δήμου μας, για να ανακυκλώσουμε όλοι μαζί, γιατί το περιβάλλον και η προστασία του είναι υπόθεση όλων μας.

  

ΙΕΡΟΙ ΝΑΟΙ - ΜΟΝΕΣ

ΦΟΡΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΦΟΡΕΙΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

ΧΡΗΣΙΜΑ

ΑΛΛΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ